In Reesink Industries zijn onze bedrijven actief als distributeur van (bewerkt) staal, persoonlijke beschermingsmiddelen en hydraulische componenten en systemen. In dit segment vindt levering met name plaats aan staalbouwers, constructiewerkplaatsen, installatiebouwers, technische groothandels, offshore en scheepvaartindustrie, machinefabrikanten en de agro-industrie.

Kernpunten

• Aanhoudende margedruk binnen de staalactiviteiten
  • Met IMAV-Hydraulik heeft Motrac Hydraulics een betere footprint in de Duitse markt gekregen
  • Minder afname hydraulische componenten en systemen agrarische machinefabrikanten, betere afzet naar ‘marine’

Reesink Industries 2015

Met de overname van IMAV-Hydraulik (D) heeft de hydrauliek business in het afgelopen jaar een impuls gekregen. Met deze overname is Royal Reesink een bekende partij voor hydraulieksystemen en ventielblokken in Duitsland geworden waardoor het contact met potentiele klanten makkelijker is gelegd. In Nederland was er in 2015 minder vraag naar hydraulische componenten en systemen door de fabrikanten van agrarische machines. Dit werd gecompenseerd door een betere afzet naar de ‘marine’ (scheepvaart). De markt voor staal was in 2015, net als de jaren ervoor, moeilijk. Er is meer aanbod dan vraag naar staal, hetgeen de marges onder druk zet. Eind 2015 namen de volumes wel weer iets toe doordat de bouwsector aantrok. De staalactiviteiten binnen Reesink Industries hebben het aanhoudend zwaar. Hetzelfde geldt voor de activiteiten op het gebied van persoonlijke beschermingsmiddelen.

Strategie, innovaties en vooruitzichten

Doorlopend wordt gekeken naar de toegevoegde waarde die geleverd kan worden zowel op het gebied van hydraulische systemen als binnen de bouwsector. Waar de bouw steeds meer industrialiseert en bouwdelen worden voorgefabriceerd, geeft dit mogelijkheden voor het uitbouwen van 0nze rol als partner en system integrator binnen staal, zoals het bieden van extra bewerkingen en diensten om onze partners te ontzorgen. Dit geldt al langer voor onze activiteit op het gebied van hydraulische systemen, ook daar verwachten afnemers steeds meer toegevoegde waarde en zijn er mogelijkheden om op te treden als partner bij het oplossen van complexe vraagstukken. Afnemers stellen steeds meer functionele vragen in plaats van vragen over een bepaalde techniek.

Reesink Industries zal zich hier dan ook verder moeten doorontwikkelen en zich steeds meer als een sytem integrator voor mechatronische oplossingen positioneren (dit is een technische discipline die bestaat uit de combinatie van hydrauliek, elektrotechniek, mechanica en meet- & regeltechniek).